Notis

Reklam


 

Reklamens effekter

Prissättning påverkar smak-upplevelsen. Nu har forskarna blickat in i hjärnan medan vi blindtestar.

vin

Olika typer av marknadsaktiviteter pågår i stort sett överallt. Vi kan till och med hitta reklam och erbjudanden ute på det i övrigt kala fjället. Varför då? Sannolikt för att det fungerar – det har kraft att påverkar våra beslut. Trots detta vet vi idag mycket lite om hur marknadsföring påverka vår hjärna och hjärnan och beslutsfattandet.

Några amerikanska forskare genomförde ett allt igenom välsmakande experiment. De ville veta om viners prisnivå påverkade, inte köplusten utan själva smakupplevelsen! De lät 20 försökspersoner prova vad de trodde var fem olika typer av Cabernet Sauvignon-viner i olika prisklasser. I själva verket fick försökspersonerna bara testa tre olika viner där två av dem (vin 1 och 2) avsmakades två gånger. Det tredje vinet utgjorde ett billigare referensvin i en mellanprisklass.

Första gången lät forskarna försökspersonerna tro att vin 1 och 2 tillhörde en lägre prisklass. Andra gången de smakade samma vin trodde personerna att det var av en högre prisklass.

Samtidigt som försökspersonerna genomförde sin vinprovning scannades deras hjärnor med hjälp av en magnetkamera (fMRI). Forskarnas hypotes var att ett högre pris på ett vin skulle ha samband med upplevelsen av godare smak, vilket skulle avslöja sig som ökad aktivitet i en del av hjärnan som heter mediala orbitofrontala cortex (mOFC). Aktivitet i mOFC har nämligen samband med hur angenämt vi upplever olika dofter och smaker.

Och javisst - det visade sig att försökspersonerna upplevde att de ”dyrare” vinerna smakade godare. Dessutom ökade aktiviteten i mOFC när försökspersonerna fick smaka vad de trodde var ett dyrare vin.

Av detta drar forskarna slutsatsen att marknadsföringsaktiviteter, i detta fall prissättning, faktiskt har förmåga att förändra neurala representationer i hjärnan som påverkar själva smakupplevelsen.

Källor
Plassmann, H., O’Doherty, J., Rangel, A., & Shiv, B. (2008). Marketing actions can modulate neural representations of experienced pleasantness. Proceedings Of The National Academy Of Sciences Of The United States Of America, 105(3), 1050-1054. doi:10.1073/pnas.0706929105 

Publicerat av:
Marie Ryd
Marie Ryd
1 februari 2014

Kontakt: 0708 - 67 48 70
marie.ryd@missinglinks.se
Tillbaka till Forskningsbanken

Liknande artiklar

Arkitekturen, hjärnan och vår inre GPS

Evidensbaserad design

Myt eller kraft, om låg uppmärksamhet och subliminal perception