Davidsons lyckoforskning kopplar spelindustrin

– Vi ska hjälpa till med att utveckla dataspel som ”boostrar” hjärnans förmåga till lycka, skärpt uppmärksamhet och mindre oro, säger neuroforskarna Richard J Davidson och Daphne Bevalier i en nypublicerad Nature-artikel, ett arbete påkallat av amerikanska Vita Huset.

spel

En månad efter det att data-spelet ”Call of Duty: Black Ops” släpptes var världsinnevånarnas sammanlagda speltid 68 000 år! Och den som genast tror att detta handlar om den unga generationen har fel. Endast 18% av dataspelarna i USA är under 18 år och en tredjedel är över 50. Data-och TV-spel har satts i samband med fetma, aggressivitet och asocialt beteende. I extremare fall spelberoende. Samtidigt finns bevis för att det kan ha en mängd positiva effekter på exempelvis uppmärksamhet och spatial förmåga (se även Holone nr2/2012). Hur eller hur med beroendet; dataspelandet är här för att stanna och istället för att kväsa ”suget” väcks nu politikers och forskares nyfikenhet på möjligheten av att genom dataspel leverera en kostnadseffektiv träningsplats hemma för uppmärksamhet, samarbetsförmåga, vänlighet och medkänsla för att stärka det subjektiva välmåendet i nationen.

Källa
Bavelier D, Davidson RJ. Brain training: Games to do
you good.
Nature. 2013 Feb 28;494(7438):425-6. doi:
10.1038/494425a.
Länk till Vita husets rapport: www.bcs.rochester.
edu/games4good/GameWellBeingAttention_
ExecSum_021213.pdf

Publicerat av:
Marie Ryd
Marie Ryd
17 mars 2016

Kontakt: 0708 - 67 48 70
marie.ryd@missinglinks.se
Tillbaka till Forskningsbanken

Liknande artiklar

Resiliens

Mindfulness och meditationscirkeln

Empati som värdering – hur blir det?