Vi sitter i bilen, på bussen, på väg till
och från jobbet, vi arbetar sittandes, äter
sittandes, har möten sittandes, tittar på
TV sittandes, sitter med ”paddan”, sitter
i telefon. Svenska folkhälsomyndigheten rekommenderar minst 30 minuters fysisk aktivitet varje dag. Men nu kommer studier som visar att att om du sitter ner mer än 9-10 timmar per dag ökar risken för hjärtkärlsjukdom oavsett om du tränar eller ej.
Vi sitter mer än vi tror
Hur mycket sitter svensken då? Ja – en
genomsnittlig svensk i medelåldern spenderar mer än 9 timmar av dagen sittandes, visar ny svensk forskning. I den världsunika svenska SCAPISstudien (se Faktaruta) mättes med hjälp av
en accelerometer i vilken omfattning deltagarna satt stilla eller utövade lågintensiv och/eller högintensiv fysisk aktivitet.
Forskarna kunde dela in deltagarna i tre
grupper, om de satt minst, medel eller
mest. Resultatet visade att vid nio timmars
stillasittande ökade risken för hjärt- och
kärlsjukdomar för så gott som alla –
oavsett om personerna tränade eller inte!
I en annan studie skulle försökspersoner
i enkäter uppskatta hur stor del av dagen
de satt ner. Resultatet visar att den uppskattade tiden inte stämde överens med verkligheten. Försökspersonerna uppgav att de satt sex timmar men de objektiva mätningarna visade att det i själva verket handlade om nio timmar.
– Resultaten visar hur viktigt det är
att mäta, säger Örjan Ekblom, medicine
doktor och chef för enheten Fysisk aktivitet
och hälsa på GIH. I januari i år talade han på GIH:s ”Stå upp”-seminarium om riskerna med långvarigt stillasittande.
Londons busschaufförer och
konduktörer
Örjan Ekblom berättade att den första
studien om vådan av stillasittande faktiskt
gjordes av skotten Jerry Morris redan på
50-talet. Morris var epidemiolog och letade
efter orsaker till hjärtinfarkt. I en känd
studie studerade han busschaufförer och
konduktörer på dubbeldäckarna i London,
två grupper med liknande socioekonomisk
status. Han noterade att busschaufförerna
drabbades av hjärtinfarkt dubbelt så ofta
som konduktörerna. Den enda skillnaden
som kunde urskiljas mellan grupperna
var att chaufförerna satt ner under hela
arbetsdagen medan konduktörerna gick
omkring. Morris var med denna studie