Fram till mitten av 90-talet trodde man att
savant syndrom var medfött och förknippat
med andra mentala handikapp. Idag
vet vi att syndromet kan förvärvas och
att det inte nödvändigtvis är kopplat till
ett mentalt handikapp. Fenomenet kan
uppstå efter en olycka eller annan skada
på hjärnan och kallas då ”förvärvat savant
syndrom”. Upptäckten väcker givetvis frågor
kring om dessa enastående förmågor
finns latent inom oss alla och hur vi i så
fall skulle kunna få tillgång till dem, utan
att utsättas för sjukdom eller skada.
Darold Trefferd, professor på University
of Wisconsin Medical School-Madison
träffade en person med savant syndrom
för första gången 1962 och har sedan
dess forskat på fenomenet. Han anlitades
som expertråd inför inspelningen
av ”Rain Man” och driver webbplatsen
www.savantsyndrome.com, vid Wisconsin
Medical Society. Trefferd menar att 50 års
forskning på fenomenet avslöjar en enastående
dold potential inom oss alla.
– Savantforskningen ger oss ett unikt
fönster in i hjärnan. Vi kommer aldrig
kunna förstå människan till fullo förrän
vi förstår savant syndrom, säger han.
Kännetecken för savant syndrom
Savant syndrom kännetecknas av att en
individ är förvånansvärt duktig inom ett
specifikt område, i relation till sina övriga
mentala handikapp. Ungefär hälften av
alla savanter är autistiska och en av tio
med autism har savant syndrom.
Vissa är så enastående duktiga inom sitt
specialområde att det hade varit spektakulärt
även för en frisk person. En sådan
person kallas för ”utomordentlig savant”,
på engelska ”prodigious savant”. Det finns
förmodligen färre än 50 kända nu levande
sådana fall i världen.
Den största studien hittills är från 1995
där man intervjuat 51 personer med
savant syndrom, varav 20 hade utomordentliga
förmågor. Forskarna fann ett antal gemensamma nämnare som: en
avvikande intellektuell förmåga med en
språklig och intellektuell försvagning i linje
med autism, en intensiv upptagenhet av
vissa intresseområden på ett regelstyrt och
onyanserat sätt, trots generellt låg kognitiv
flexibilitet har de en fullgod kapacitet att
processa information som har att göra
med den specifika förmågan, de har ett
välutvecklat medvetet minne och kommer
från högpresterande familjer med samtidigt
stöd och uppmuntran från socialarbetare
och lärare.