Det vetenskapliga intresset för mindfulness och meditation är av aldrig tidigare skådat slag. Efter den inledande fasen, där nytto- effekterna kartlagts, riktas nu intresset mot de psykologiska och neurologiska mekanismerna. Psykologen Peter Malinowski, forskare inom kognitiv neurovetenskap vid John Moores University i Liverpool presenterar, i februarinumret av Frontiers in Neuroscience, en pedagogisk modell över vad som händer när vi praktiserar inåtvänd medvetenhet (Figur 1 och 2).
Den senaste forskningen visar att en ganska låg daglig dos räcker. När personer som aldrig mediterat börjar träna fokuserad uppmärksamhet genom att uppmärksamma sin andning i 10 minuter/dag ser man med olika hjärnavbildningstekniker och EEG hur de utvecklar en mer stabil och dynamisk förmåga till fokus och självkontroll, som samtidigt kräver mindre resurser. En deltagare beskriver utvecklingen när det kommer till hans arbete så här:
– Jag fullföljer rutinarbetet snabbare. När jag tar mig an nya uppgifter känner jag att jag lättare kan ”greppa” komplexiteten tack vare min ökade förmåga till uppmärksamhet och koncentration. Träningen har öppnat upp mig för autopiloten och det är lättare att tänka utanför ”boxen”.